Kezdőlap Hírek A gyártott ruhák harmadát használat nélkül dobjuk ki

A gyártott ruhák harmadát használat nélkül dobjuk ki

414
0
METU

Zero waste, slow fashion, tudatos fogyasztás, fenntarthatóság – a divat iránt érdeklődőknek is új fogalmakkal és módszerekkel érdemes megismerkedniük. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) online meetupján – többek közt az egyik leghíresebb magyar modell, Mihalik Enikő, és a magyar olimpiai csapat formaruha-kollekciójáról is ismert Kovács Adél divattervező, a METU oktatója részvételével – arról is szó lesz, hogy a gyártástól a szállításon keresztül a hulladék kezeléséig hogyan érvényesül az egyre több fogyasztónak fontos fenntarthatóság.

A fenntartható divat szabadon és sokféleképpen értelmezhető, de az biztos, hogy a gyártási és az ellátási láncának minden lépésében megjelenik. Az iparág legnagyobb problémája a túltermelés és a túlfogyasztás. Az évente világszerte gyártott 150 milliárd új ruhadarab nagy részét alig használtan dobják ki, 30 százalékát pedig értékesíteni sem tudják. A ruhagyárak így tulajdonképpen szemetet termelnek.

A fenntarthatóság szempontja az alapanyagnál jelenik meg először. A pamut esetében például a világ vezető biotextil tanúsítványa, a Global Organic Textile Standard igazolja, hogy a textilterméket ellenőrzött ökológiai gazdaságban állították elő, betartva a környezetvédelmi előírásokat és a felnőtt életkorú munkások is méltányos körülmények között dolgoztak. Ezen túl figyelembe kell venni a szabászat során keletkezett hulladékot: a zero waste, azaz a hulladékmentesség elve szerint a szabászatot olyan technikai megoldással kell végrehajtani, hogy minimális textilhulladék keletkezzen. Emellett az alapanyag és a készruha szállítása is jelentősen terheli a környezetet. Ebből következik a munkaerő kérdése: a fenntarthatósági szempontból ideális divatárut helyben, helyi munkaerő gyártja.

A gyorsan forgó, tömegtermeléssel előállított, tömegek által fogyasztott márkák, a fast fashion így sokkal nehezebben tud fenntarthatóan és felelősen működni, mint egy dizájnermárka. A fenntartható divat iránti kereslet növekedésével viszont mind a tömegmárkák, mint a prémium márkák területén kiemelt szerepet kapnak azok a társadalmi felelősségvállalási projektek, amelyek menedzsmentje új ismereteket igényel.

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) online meetup-sorozatot szervez a divat, a mozgókép, a grafika és a fotográfia területe iránt érdeklődőknek. A gondolatébresztő, szórakoztató és inspiráló beszélgetéseken a terület alkotói és a résztvevők fontos társadalmi témákat járnak körül. A december 16-ai első meetupon a divatipar fenntarthatósága mellett arról is szó lesz, a divatszakmában hogyan tud egy fiatal portfóliót, márkát és kapcsolatokat építeni, pályázatokon indulni – azaz a létrehozás mellett láthatóvá is válni. A beszélgetésen részt vesz Mihalik Enikő, az egyik leghíresebb magyar modell, Kovács Adél divattervező – többek közt a magyar csapat tokiói olimpiára készült formaruha-kollekciójának tervezője –, egyetemi oktató, Csalár Bence divatújságíró, egyetemi szakoktató, a hazai divatbloggerek egyik legrégebbi és legismertebb arca és Feng Ya Xian, a METU divat-és textiltervezés mesterszakos hallgatója.