A rendszerváltás utáni generáció számos vállalkozójánál óriási dilemmát jelent az utódlás kérdése. Ugyanis bármennyire is sikeres egy családi cég, egyáltalán nem biztos, hogy az új nemzedék át akarja venni a stafétabotot. A kérdéskört most egy némileg rendhagyó aspektusból beszéljük át Laposa Zsófival és Kovács Zsófival, akik mindketten a családi birtokuk második generációs képviselői. Noha beszélgetésünk az utódlás kérdésétől indul, az interjú végére a dolog boncolgatása jóval távolabbra mutat majd a nemzedékváltás témakörénél. Kérdezőtársam, ahogy a korábbi Társalgó rovat esetében, most is Tóth Kinga, a Leier Autó marketingvezetője volt.
Vendégeinkkel Balatonudvariban a Balaton Golfklubban találkoztunk. Beszélgetésünknek a távoli Balaton látképe és a fogadóépület elegáns teraszának miliője teremtett tökéletes harmóniát. Egyedül az időjárást nem sikerült elintézni, alig túlzok, ha azt írom, hogy májusi őszbe csöppentünk ezen a napon. Akár a didergő király meséjében is érezhettem volna magam, de szerencsére – ahogy a mesében – a hölgykoszorú erőteljes habitusa gyorsan felmelegítette a rideg légkört. A két Zsófi tele van tervekkel és lendülettel, emellett vidámak, energikusak, úgyhogy nem volt nehéz velük beszélgetni. Mindkét Zsófi családi vállalkozásuk legifjabb nemzedéket képviseli, Kovács Zsófi a Tekeresvölgyi Családbirtok sajtmanufaktúrájának második generációját, Laposa Zsófi pedig azt a rendszerváltó nemzedéket, aki már saját útját járja a dűlőkön. Noha a jó sors mindenki életében hozhat még vargabetűket, azonban nemigen hiszem, hogy bármelyikük is valaha eltávolodna a gyökereket jelentő tevékenységétől.
Barna András (B. A.).: Hogyan kell elképzelni a gyerekkorotokat? Éreztetek-e bármiféle szülői nyomást, ami azt sugallta, hogy nektek már megírták a jövőtöket?
Kovács Zsófia (K. Zs.): Nálunk nem volt semmi kötelező, és ez a mai napig így van, nem érzem, hogy rám erőltettek volna bármit. De a döntéseink mindig családi alapon történnek…