Erzsébet királyné, vagyis Sisi nevével a történelemórákon túl rengeteg könyvben, filmben és színpadi műben is találkozhatunk, ezek közül napjainkban valószínűleg Lévay Szilveszter és Michael Kuncze Elisabeth című musicalje a legismertebb. Ezt felismerve a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház is bemutatta a darabot 2021. októberében, majd a hatalmas sikerre való tekintettel az előadás két alkalommal a Margitszigeti Szabadtéri Színpad műsorára is felkerült.
2022. július 22-23-án volt látható a Margitsziget festői környezetében a tragikus sorsú császárné életét Szente Vajk rendező szemüvegén át bemutató musical. A magyarországi ősbemutatóhoz (1996) képest nagyon sok újdonságot mutat a rendezés: egy-egy dal alatt rövid jelenetek játszódnak le, amelyek mintegy magyarázatul szolgálnak az adott történelmi, vagy magánéleti helyzet megértéséhez. Ugyanakkor ezek a plusz jelenetek a figyelmet saját maguktól is lekötő nagy duettek közben játszódnak, éppen a dalokról vonva el a figyelmet.
Talán a legnagyobb változás az eddigi változatokhoz képest – amit azóta a schönbrunni nyári koncert-előadáson is így láthattunk – Elisabeth karakterének kor szerinti megosztása. A margitszigeti előadásban Bori Réka és Kovács Gyopár alakította a gyermek és még naiv Sisit, Polyák Lilla pedig a felnőtt, öntudatára ébredt császárnét. Polyák Lilla hangja úgy robbant be a színpadra, mint jópár évvel ezelőtt még az operettszínházi előadásban, a szépsége és az eleganciája úgy tűnik, éppúgy nem kopik az idő múlásával, ahogy a hangja is ugyanolyan csodálatosan szól, mint amikor ezért a szerepért hazatért a külföldi színpadokról.
Gyilkosát, Luigi Luchenit is kettős szereposztásban láthattuk: Serbán Attila és Szemenyei János előadásában. Mindkét énekes hangja hatalmas távot ölel fel és elképesztő hangszín-váltásokat hallottunk, különösen a kávéházi jelenetben, melyben ezúttal az ensemble helyett szólóban Lucheni hozta az egy dalon belüli rengeteg különböző hangot, profi módon, tökéletes váltásokkal.
A darab férfi főszereplője e darab olvasatában a Halál, akit Koltai-Nagy Balázs alakított. Az ő karaktere talán a leginkább váratlan annak, aki a korábbi rendezésekre emlékszik. Az eddigi, tetőtől-talpig fekete Halál itt hófehér, olyan alapossággal, hogy nem csupán az öltönye és a haja, de még a kontaktlencséje is fehérnek látszik a nézőtérről. A fiatal színművész megjelenése impozáns, mozgásából talán egy kis tartás, vagy elegancia még hiányzott, viszont az énekhangja kétségkívül erre a szerepre való.
Még egy nevet meg kell említeni a szereplők közül: a felnőtt Rudolf főherceget játszó Varga-Huszti Mátéét. Az elhagyott, összetört, a sorsának jobbra fordulásáért utolsó esélyként őt elutasító anyjához könyörgő fiatal férfi szerepe a darabon belül nem túlságosan nagy, de abban a két dalban, amit énekel, ennek a fiatal fiúnak a hangjában minden hallatszott, aminek hallatán az ember felszaladna a színpadra és megrázná a császárnét, hogy „Hé, mit művelsz a gyerekeddel??” A szabadtéri színpad sajátosságai és az erős smink miatt az arcjáték talán csak az első sorokból látható igazán, de a kőszínházban ez bizonyosan sokkal élvezhetőbben kijön. Egy biztos, Varga-Huszti Mátét karakterre és énekhangra is tökéletesen megtalálta ez a szerep. (Nemsokára egy hosszabb interjút is olvashatnak oldalunkon a művésszel.)
Az Elisabeth című előadás 2022. szeptemberében még néhány alkalommal látható lesz a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház nagyszínpadán, aki látni szeretné, a színház weboldalán megvásárolhatja rá a belépőjegyeit.
További képek az előadásból: