Dolhai Attila legutóbbi, Genezis című albumának élő bemutatására csak a pandémiás időszak lezárásával kerülhetett sor, ezért még csak néhány koncertet tarthatott a dalokból, a siker azonban így is egyértelműen megmutatkozik.
A zenei anyag jellegzetessége, hogy a dallamvilág rockos, keményebb, mint amit Dolhai Attilától ezidáig megszokhattunk, a szövegek nagy része viszont mélyen érzelmes, vágyakozásról, csalódásról, boldogságról mesél. De pontosan miről is? Mindig az kerül a papírra, aminek a megfogalmazását eltervezte? Ha leül dalt írni, megírja és készen van, vagy többször elő- előveszi és át- meg átjavítja? Hogyan kell elképzelni azt a folyamatot, aminek a végén egy dal mellé négy név kerül a zeneszerző nevéhez? A kész dallamhoz íródik a szöveg vagy fordítva?
Ezekre és hasonló kérdésekre remélünk választ kapni, amikor megkérjük Dolhai Attilát, meséljen az album dalainak születéséről. Tíz héten át, a következő Genezis-koncertig (április 16.) egy-egy dal történetével ismertet meg bennünket az énekes-szerző.
Az album dalainak sorrendjében haladva az első dal: „Legyen a Tiéd!”.

A „Legyen a Tiéd!” egy ilyen szituációból indult el, aztán a végső változat mégsem arról szól. Néha azt gondolom, hogy ezek a versek nem is igazán az én műveim, én csak hagyom sodorni magam az asszociációk világában és leírom. Ez talán az alkotásnak az egyik legszebb része, hogy tulajdonképpen az eszköze vagyok a megszületésének, de nem vagyok biztos benne, hogy én magam gondoltam azt, amit leírtam. Persze, amikor már átfésülöm, addigra már én is azt gondolom, hogy ezt gondoltam, de amikor fogalmazódik, sokszor a rímek hozzák a következő asszociációt és valami egészen új dolog költözik be a szövegbe, amit én nem is terveztem.
A „Legyen a Tiéd!” egy érdekes szöveg, a megírásától odáig, hogy a közönség elé került, 180 fokos fordulatot vett az értelmezése, átfogalmazódott a dal tartalmilag. Ezt nem úgy kell érteni, hogy a szövegen változtattam, csak ma már máshonnan közelítem meg az értelmét.
A dalszöveg gondolat-indítója egy kapcsolati feszültségből alakult, a környezetemben volt egy nehéz időszakot átélő pár és láttam, hogy hogyan küzdenek egymással. Az elengedés volt az igazi indítókulcsa a szövegnek, a szabadulás attól a sok-sok feszültségtől, amiből már nem láttak kiutat, kiszabadulni, elmenekülni akartak, mást semmit. Valójában az volt az indító érzés, hogy „Legyen a tiéd minden, csak hagyjál elmenni, megszabadulni!”. Ám mire eljutottam a dal felénekléséig, már egyáltalán nem voltam biztos abban, hogy ennek a dalnak erről kell szólnia. Aztán mikor jöttek az első visszajelzések a hallgatóktól, hogy ez milyen szép, szerelmes dal, akkor kapott egy új megfogalmazást, egy új nézőpontot a dal szövege, tartalma, azóta így éneklem a koncerteken. Ez igazán örömteli dolog, hiszen született egy dal, amit nem igazán pozitív értelműnek írtam, de mire elért a közönséghez, addigra kiderült, hogy valóban, lehet ez egy szerelmes dal, egy szerelmes vers is. Bár az én olvasatomban nem ez az értelme, hanem az, hogy azoknak, akik hallgatják a zenémet és hallgatnak engem, odaadnám mindenemet. Persze a dalszövegnek nem minden sora támasztja ezt alá, mert eredetileg nem ebben az asszociációban íródott, de mire odaértünk, addigra ez lett és én örömmel tudom ezt énekelni a közönségnek.
A Szétszakítottakban előfordult már, hogy leírtam egy dalszöveget és az szinte változtatás nélkül úgy lett felénekelve, de ezen a lemezen és általában rám nem jellemző, hogy nem javítgatnék bele egy-egy dalba, miután leírtam, egészen addig, míg fel nem énekeltem, mert akkor elengedem. Késznek minősül, akkor már nem változtatok rajta többet.
A dalok, dalszövegek nagy részében az a szép, hogy mindenkinek mást jelentenek, valamit, amitől az övé, amibe belekapaszkodhat, amitől a saját érzéseire ismer rá benne.”
„Ahogy szeretnéd, legyen úgy mindenképp.”
(Album: Genezis
Dal: Legyen a Tiéd!
Szöveg: Dolhai Attila
Zene: Brandenburg Ádám, Brandenburg Máté, Csiszár Ferenc, Dolhai Attila)
(A dal az idézetre kattintva meghallgatható.)