Kezdőlap Hírek Kultúra Oberon Akadémia gyerekeknek

Oberon Akadémia gyerekeknek

Fotók: Farkas Krisztina, Oberon Akadémia -
520
0

„Az Oberon Akadémia – hiánypótló jelleggel – 2022. szeptemberében nyitja meg kapuit, kifejezetten olyan gyermekek számára, akiket adottságaik, tehetségük képessé tesz arra, hogy az eddig elérhető képzési formáktól eltérő módon ismerkedjenek meg a színjátszással. Az Oberon Akadémia célja, hogy olyan gyermekeknek biztosítson folyamatos fejlődési lehetőséget, akik a színház világa iránt éreznek elkötelezettséget, illetve személyiségünkben ott hordozzák azon jegyeket, amelyek lehetőséget adnak számukra a kiteljesedésre.
Diákjaink olyan komplex színházi képzésben részesülnek, amely Magyarországon egyedülálló.”
Ezt írja az Oberon Akadémia  weboldala bemutatkozásképp. Néhány részlet iránt az induló iskola zenés-színházi területének oktatójától, Varga-Huszti Mátétól érdeklődtünk.

Szinte a napokban játszottátok a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a nagy sikerű kecskeméti Elisabeth előadást, melyben te Rudolf főherceg szerepét alakítod, máris egy újabb „szakmában” tűnik fel a neved. Hogy jut arra egy huszonhat éves, pályája kezdetén tartó fiatal színész, hogy tanítani mer? Mi késztetett arra, hogy a nem nagyon sok éves tapasztalatodat már megosztani akard és nem gyűjteni még, mint a kortársaid többsége?
Igen, fiatalok vagyunk, ennek vannak nagy előnyei, például az extra motiváltságunk, az energiánk, hogy a legnagyobb lelkesedéssel állunk ahhoz, hogy valami maradandót alkossunk, hogy valamit változtassunk. Értelmiségi emberek vagyunk, megpróbáljuk kijavítani azokat a dolgokat, amik nekünk nem tetszenek, vagy amikkel nem értünk egyet. Nekünk szerencsénk van, megadatott a lehetőségünk, hogy Európában is ismert mesterektől tanuljunk, nagy szakértelmű emberektől, Budapesttől Londonig, Bukaresttől Moszkváig. Ezt a tudást nagyon frissen őrizzük magunkban, ezt próbáljuk meg továbbadni. Természetes, hogy lecsapódtak bennünk bizonyos megfigyelések a módszerekkel kapcsolatban, amikkel bennünket okítottak és ezeket a módszereket megpróbáljuk saját magunkra formálni, és a saját jelrendszerünkön keresztül megismertetni a legfogékonyabb korosztállyal, gyerekekkel, akik minden reményünk szerint tanulni és fejlődni vágynak.
Akikkel lehet – nem a szó pejoratív értelmében – kísérletezni, egy közös nyelvet kialakítani.
Mi nem fogunk nevelni. A kollégáim nevében is beszélek, mi nem fogjuk azt mondani soha, hogy ez így jó, vagy ez így nem jó. Nálam, ha gyerekekkel foglalkozom, mindig az az aranyszabály, hogy tiszteletet tanúsítunk egymás iránt. Nincsen jó megoldás vagy rossz megoldás, olyan van, hogy az én megoldásom, a te megoldásod, az ő megoldása. Ha ilyen mentalitással állunk hozzá, akkor úgy gondolom, hogy ebből rossz semmiképpen nem születhet.

Kinek és hogy jött az ötlete, hogy egy ilyen iskolát indítsatok?
Kroó Ádám találta ki alapvetően. Ádám és Kocsis Gábor a Thália Tanodában okítottak gyerekeket hasonszőrű kereteken belül és Ádám ötlete volt, hogy ugorjanak ki ebből, csináljanak egy új iskolát.

Miért pont Oberon? Ha már Szentivánéji, miért nem Titánia?
Az Oberon magában foglal egyfajta spiritualitást, a tündér-létet… Hogy miért nem Titánia? Nem tudom, talán az Oberon jobban hangzik, egyszerűbb kimondani, megjegyezni. (nevet)

Egy vagy több párhuzamos osztályban gondolkodtok? A korosztályokat különválasztjátok?
Több osztályban gondolkodunk, 7-től 16 éves korosztályig fogadunk gyerekeket. Van két osztály, egy korosztály szerint kisebb és egy nagyobb csoport, akik átjöttek Ádámékkal a Tháliából, további két osztályra pedig most fogunk felvételit tartani. Az a Podmaniczky utcában lévő helyszín, amit most sikerült bérbe vennünk, egyelőre tökéletes, de biztosak vagyunk abban, hogy ezt egy idő után ki fogjuk nőni. Ez egy két helyiséges táncterem, úgyhogy jelenleg a kapacitásunk most a négy osztálynyi gyerek.

Semmit nem találtam a honlapon árakról, ez szándékos?
A dolgok anyagi részébe én nem igazán látok bele, annyit tudok, hogy Ádám, a többi tanodához hasonló módon, e-mailen történő jelentkezés után egyeztet a szülőkkel. Így privátim kapnak tájékoztatást a képzés részletes menetéről és módjáról, a hasznos információkról és persze a felmerülő költségekről egyaránt.

A tervek szerint mikor láthatja először az Akadémia növendékeinek előadását a közönség?
Ez egy nagyon fontos kérdés. A mi módszertanunkban az egyedülálló dolognak számít, hogy nem ütjük tűzzel-vassal a produktumot. Megmondom őszintén, hogy én egyébként vizsgapárti vagyok, kell, hogy legyen megmérettetés, kell időpont, kell végső cél, ami felé haladunk közösen, tehát vizsgapárti vagyok, de nem mindenáron. Az én számomra minden csoport ismeretlen lesz, tehát az év első felében egy megalapozó, felderítő munkát fogok velük végezni, meglátom, mire képesek, milyen úton tudom őket elindítani. Tehát az első félévben, ha lesz is vizsga, az biztosan nem lesz nyilvános, akkor még inkább nyílt órákban gondolkodnék, aztán, mikor már megismerem a képességeiket, zökkenőmentesen tudok velük együtt dolgozni, megértjük egymás elvárásait és céljait, akkor lehet akár egy “nagybetűs” vizsga is, amire eljönnek a szülők, megnézik az előadást és büszkén hazamennek. A nagyobb korosztállyal pedig én semmi akadályát nem látom annak, hogy év végén egy nyilvános vizsgát is összehozzunk akár, vagy közösen létrehozzunk előadás jeleneteket akár, feltéve, ha találunk egy a nézők befogadására is alkalmas helyszínt.

Felvételire augusztus 27-28-án és szeptember 3-4-én várják a 7-16 éves gyerekeket egy szabadon választott, életkornak megfelelő verssel vagy prózával és egy szabadon választott dallal.