Kezdőlap Hírek Nagyvilág “Prémes történet”

“Prémes történet”

410
0
Szőrme

A prémet a legtöbben már nem részesítik előnyben, de a jóléti rétegek titokban kielégített igényei révén mégis divatban marad.
A prém eddigi történet során még sohasem volt ilyen kevéssé népszerű. Az elmúlt években számos meghatározó márka – a Gucci, a Chanel, a Versace, az Armani, az Coacha and Prada -csak, hogy csak néhányat említsünk – teljesen szőrmementes kivitelezésre álltak rá. 2018-ban pedig a londoni divathét teljesen kitiltotta a prémet kifutóról.


A hírességek is lemondtak a bundáról, a közösségi média királynőjétől, Kim Kardashian West-től kezdve, aki bejelentette, hogy 2019-ben minden bundáját hamis szőrmével „dolgozta át”, egészen az Egyesült Királyság királynőjéig, II Erzsébetig, aki minden új ruhájából tudatosan elhagyta a szőrmét még ugyanabban az évben.

SzőrmeMég az amerikai Vogue szerkesztője, Anna Wintour is – akinek egykoron a róka- és a nyérckabátja legalább annyira hangsúlyos volt, mint a sötét napszemüvege – a közelmúltban „hamis bundát” viselt, amikor a Gucci és Stella McCartney „szőrtelen” kabátjában jelent meg divathét rendezvényein.
A szőrme nélküli prémek valósághű megjelenésének közelmúltbeli fejlődése segített néhány márkának abban, hogy az állati eredeti szőrmét kihagyja a kollekcióiból. Így van vele a Zeitgeist is: az Egyesült Királyságban a veganizmus iránti érdeklődés megnégyszereződött 2014 és 2019 között, miközben a brit lakosság 93% -a nem visel semmilyen szőrmét – derül ki a Humane Society International / YouGov közvélemény-kutatásából.

SzőrmeMég a Fendi is, amely 1925-ben még „prémházként” kezdte karrierjét, mára már visszaszorította az állatbőrök használatát a kifutókon, egyre inkább kihangsúlyozva kínálatának kevésbé vitatott részeit – a csipkeruháktól kezdve egészen a kézitáskákig. Mindezek ellenére azonban a prém még mindig létezik és elérhető egy bizonyos vásárlói réteg számára, amely megengedhet magának például egy szürke 14 900 fontos, azaz 5.7 millió forintos intarziás nyérc parka kabátot vagy egy 290 fontos/112 000 Ft-os róka Pom-Pom táskát, amelyek jelenleg a Fendi weboldalán elérhetőek. A Louis Vuittonnak is vannak olyan ügyfelei, akik odavannak a szőrméért, ezt bizonyítja a jelenlegi kínálatuk is, amelyben fellelhető egy 7900 fontos/3 millió Ft-os/ intarziás rókaprém kabát és 32 500 fontos/12.5 millió Ft-os nyércből készült kabát is.

SzőrmeA Jing Daily szerint Kínához köthető a prémkereskedelem 80% -a, valamint az összes luxuskiadás 35% -a is. Az Euromonitor azt vetíti előre, hogy a szőrme gyártása Kínában a tavalyi 6,6 milliárdról /2.4 billió Ft-ról/ 2021-ben 6,9 milliárd fontra /2.7 billió Ft-ra/ emelkedik. Oroszország és az Egyesült Államok is jelentős felvevőpiac, csakúgy, mint Dél-Korea (az ország egyik legismertebb női rapperét a közelmúltban éppen egy nagyon valóságosnak ható bundában sikerült lencsevégre kapni.)

Nyugaton azonban, bár a prémnek még mindig vannak rajongói – az Euromonitor szerint az Egyesült Államok 346 millió font/135 milliárd Ft/ értékű szőrmét termelt ruhákhoz a 2019-es évben – így előreláthatólag mindenképpen kevesebb meghatározó szereplőt fényképeznek majd le szőrmebundában.

SzőrmeA kiemelkedők közé tartozik Jennifer Lopez, aki a Wall Street Pillangói című 2019-es film nagy részében hatalmas szőrmebundát viselt, amely ellen a film premierjén tiltakoztak is. Egyes hip-hop sztárokat, köztük Cardi B-t és Diddy-t is lefotózták már bundában. A prém jelentős helyet foglal el az afroamerikai kultúrán belül – írta Jasmine Sanders tavaly a New York Times-ban, hozzátéve, hogy „sok fekete nőben megfogalmazódott már egy olyan érzés, hogy a szőrmének ez a fajta szélesebb körű, kulturális visszautasítása egybeesett a vásárlási képesség fokozódásával.”
Számos kiemelkedő figura rejtettebb, visszafogottabb módon viseli a prémeket, David Beckhamtől kezdve egészen Emma Stone-ig akik Canada Goose dzsekit viselnek, prérifarkasprémmel szegélyezett kapucnival. Az ilyen jellegű díszítések megtartása egészen a közelmúltig a prémipar egyik módja volt arra, hogy piaci részesedéshez ragaszkodni tudjon, most azonban még ezeket is újra kell gondolniuk a nemrégiben lezajlott állatvédelmi kampányok fényében, amelyek során a Canada Goose is bejelentette, hogy 2022-től csak újrahasznosított szőrmét használ.

(a képek illusztrációk)